Steeds meer elektrische wagens komen uit leasecontracten en duiken op de tweedehandsmarkt op. Dat klinkt aantrekkelijk — een relatief jonge EV voor een scherpe prijs — maar zijn die elektrische occasies wel te vertrouwen? We zochten uit waar je op moet letten als je een tweedehands EV overweegt.
De batterij is de nieuwe motor
Bij een klassieke wagen kijk je naar de kilometerstand, de staat van de motor en het onderhoudsboekje. Bij een EV komt er één grote extra factor bij: de batterij. Die bepaalt niet alleen de actieradius, maar ook de waarde van de auto. Gelukkig zijn de meeste EV-batterijen robuust en goed beschermd, en geven veel fabrikanten 8 jaar garantie op de batterij. Toch loont het om bij een tweedehands aankoop een ‘batterijrapport’ te vragen: dat geeft inzicht in de degradatie en resterende capaciteit. Een EV met 80% resterende capaciteit na 5 jaar? Perfect normaal.
Software, laadgeschiedenis en updates
Wat bij een elektrische tweedehands minder zichtbaar is, maar minstens zo belangrijk: de software. Sommige oudere EV’s missen moderne laadopties zoals snelladen of slimme sturing, of zijn niet compatibel met apps die je nu als standaard beschouwt. Check ook of de wagen over-the-air updates krijgt, en of die nog actief zijn. Een EV die al maanden geen updates meer kreeg, kan sneller verouderen dan je denkt. Vraag tot slot ook naar de laadgeschiedenis: wie z’n batterij altijd tot 100% laadde en daarna lang liet staan, kan op termijn sneller batterijslijtage zien.
Een tweedehands EV kopen kan een slimme zet zijn — als je weet waar je op moet letten. De batterij is daarbij cruciaal, maar ook software, laadcapaciteiten en onderhoud zijn doorslaggevend. Laat je niet enkel leiden door prijs en kilometerstand. Wil je zeker zijn van je stuk? Bekijk onze checklist voor tweedehands EV’s en ontdek welke modellen de beste reputatie hebben in de occasiewereld. 🔍🔋🚘
