EV op avontuur: Kun je vandaag al zonder zorgen elektrisch op reis?

De elektrische wagen is ideaal voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar hoe zit het met lange ritten richting de zon of de sneeuw? We namen de proef op de som met een trip richting de Franse Alpen en kwamen terug met verrassende inzichten. Spoiler: we strandden niet op een parking met 3% batterij.

Plannen is het halve werk

Wie elektrisch op reis wil, moet zijn innerlijke TomTom bovenhalen. Waar je vroeger gewoon vertrok en onderweg wel zou zien waar je tankte, vraagt een EV-roadtrip wat meer voorbereiding. Gelukkig zijn er intussen heel wat apps (zoals A Better Routeplanner, Chargemap en zelfs Google Maps) die rekening houden met jouw wagen, batterijniveau en beschikbare snelladers onderweg. Onze test met een Hyundai Ioniq 5 verliep vlot, met telkens voldoende snellaadpunten langs de Autoroute du Soleil. Met een beetje gezond verstand en een koffiestop op tijd en stond, voelt het nauwelijks als ‘gedoe’.

Laadnetwerk: Frankrijk 1 – België 0

Eens de grens over merk je het meteen: Frankrijk heeft fors geïnvesteerd in snelladers op strategische locaties. Grote ketens zoals Ionity, Fastned en TotalEnergies zorgen ervoor dat je nooit ver hoeft te zoeken. In België blijft het contrast pijnlijk: te weinig palen, te lage vermogens en vaak onlogische locaties. Wie in eigen land een rit van 300+ km plant, moet vaker improviseren. Buitenlanders merken het ook op: in forums circuleren ‘omleidingsroutes’ om België te mijden tijdens EV-trips. Ai.

Reizen met een elektrische wagen? Het kan perfect, zolang je bereid bent om even te plannen. In het buitenland zit je meestal goed, maar België hinkt nog achterop. Toch is de tijd van ‘range anxiety’ stilaan verleden tijd. Zin om zelf te ontdekken hoe het voelt om met een EV de wereld te verkennen? Check dan onze nieuwste EV-reistests, laadpas-tips én onze top 5 snellaadlocaties in Europa. 🚗⚡🌍

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *