Elektrische voertuigen (EV’s) zijn al lang geen zeldzaam beeld meer op de Belgische wegen. Maar zijn we nu eindelijk op het punt gekomen dat de EV de klassieke verbrandingsmotor definitief voorbijsteekt? We doken in de cijfers, testten de nieuwste modellen en gingen op zoek naar wat er nog in de weg staat voor een écht elektrische toekomst.
De opmars is écht begonnen
Waar elektrische wagens een paar jaar geleden nog het imago van geitenwollensokken en laadstress hadden, zijn ze vandaag het speerpunt van de autosector. In 2025 zal bijna 1 op de 3 nieuwe auto’s in België volledig elektrisch zijn. Merken als BMW, Hyundai en zelfs Dacia brengen EV’s op de markt die niet alleen groen, maar ook gewoon goed zijn. Actieradius, laadtijden en prestaties zijn met rasse schreden verbeterd. En het aanbod? Groter dan ooit, van kleine stadswagens tot high-end GT’s met duizelingwekkende cijfers.
Maar… de laadinfrastructuur blijft hinken
Toch is het niet allemaal rozengeur en watturen. De laadinfrastructuur in België loopt achter op het tempo van de verkoop. Vooral in steden blijft het zoeken naar een vrije laadpaal vaak een frustrerende ervaring. Snelladers langs de autosnelwegen nemen toe, maar wie geen eigen oprit heeft, blijft afhankelijk van publieke palen die soms dagenlang bezet blijven. Ook de verschillen tussen laadpassen en tarieven zorgen voor onduidelijkheid. De overheid belooft beterschap, maar de EV-gebruiker voelt vandaag nog vaak de kinderziektes van een systeem in groei.
De elektrische wagen is duidelijk niet langer een nicheproduct. De technologie is er, de modellen zijn aantrekkelijk en steeds meer Belgen stappen over. Maar zonder een vlot werkende en toegankelijke laadinfrastructuur dreigt de doorbraak te vertragen. Wil je mee zijn met de elektrische evolutie? Bekijk dan onze EV-gids met rijtesten, laadtips en de meest verrassende modellen van het moment! 🔋🚗💨
